Az Esztergomi Bazilika hazánk legmagasabb épülete, egyben Közép-Európa egyik legnagyobb bazilikája, az altemplomtól a kupola gömbjéig 100 méter magas. Az épület műemlék, klasszicista és óegyiptomi stílusjegyeket hordoz.
1831-re épült meg a hatalmas altemplom és az oldalfalak nagy része. A későbbiekben Hild József módosította a terveket, az ő nevéhez fűződik a bazilika végső formája. 1846-ban felkerült a kereszt a kupola tetejére. 1856-ban pedig, jóval a befejezése előtt felszentelték a bazilikát, amely ceremónián Ferenc József is részt vett. A második világháború alatt az épület súlyos károsodásokat szenvedett, az oszlopcsarnok egyik oszlopa és a kupola héjazata is megsérült. 2005-ben felkarolták a Bazilika rekonstrukcióját és az évek során sor került a világítás, harangtorony, pincerendszer és a kupolát tartó oszlopok felújítására, újraszigetelték a tereket és egy új kilátó-körfolyosót alakítottak ki. 2019 tavaszán nagyszabású, négy éves rekonstrukcióba kezdtek, melynek része a bazilika bejárata, a kupola és az északi oldalhajó felújítása, emellett megszépül a bazilika környezete, valamint liftet alakítanak ki a kincstárba és a panorámaterembe.
A felújítási munkálatok a Belvárosi Építő Kft. kivitelezésében zajlanak, az állványozási feladatokban együttműködve a Térállvány Kft-vel különleges Layher megoldásokat alkalmazva.
Állványozási szempontból egy rendkívül komplexebb tervezési feladatra került sor, hiszen egy olyan szerkezetet kellett megvalósítani, amely képes körülbelül 80 tonna terhet elbírni egy 26 méter fesztávú hídszerkezeten, emellett úgy kellett kialakítani az állványzatot, hogy a főszékesegyház a munkálatok alatt látogatható maradjon.
A világon is egyedülálló állványozási megoldást sikerült kitalálni Layher műszaki csapatnak a résztvevő partnerekkel karöltve.
A Layher Bridge szerkezet elbírja a 80 tonna állványzatot
„A feladat, már csak a helyszínből adódóan is, igen izgalmasnak és nagy kihívást jelentőnek ígérkezett., így az épület felállványozása igen nagy körültekintést igényel. A több szakaszból álló állványozási feladat legnagyobb műszaki kihívását egyértelműen a kupola belső állványzata jelentette” – mondta el Pruzsinszki Gusztáv, a Layher Kft. állványtervező építőmérnöke.
Fontos szempont volt, hogy a kupola alatti tér megmaradjon az egyházi életnek, így olyan megoldást kellett megvalósítani, ahol az állvány nem földről indul. A templomok állványozása során ez nem egyedi eset, így a Layher erre korábban már számos statikailag is helytálló megoldást dolgozott ki. Ezen projekt során az a megoldás született, hogy a teljes állványzatot a 34 méteres magasságban lévő tambur ablakok párkányaira támaszkodó főtartókra kellett építeni.
Állványtervezési szempontból egy igen komplex feladat valósult meg, hiszen egy olyan szerkezetet kellett megalkotni, amely képes körülbelül 80 tonna terhet elbírni egy 26 méter fesztávú hídszerkezeten. A Layher mérnökökből, statikusokból és kivitelező szakemberekből álló csapat egyedi Layher megoldást dolgozott ki ezzel a különleges tartószerkezettel. amely már létező Allround rendszerelemekből megépíthető, így nincs szükség költséges és időigényes módon kialakítható egyedi gyártású acél tartóelem gyártására.
A nem mindennapi állványszerkezet koncepciója mellett kihívást jelentett annak tökéletes megvalósításának megtervezése a megfelelő rögzítésekkel, hiszen a szerkezet integrálva része marad a végső állványzatnak. Emellett azt is ki kellett találni, hogy hogyan kerül az a végső helyére.
Egyedülálló műszaki megoldás született
Az a páratlan Layher megoldás született, hogy az egymástól 26 méterre lévő ablakpárkányokra rögzítették a nagy teherbírású Layher Allround Bridge szerkezetet, amely stabil tartószerkezete lett a restauráláshoz szükséges munkaállványzatnak. Az Allround állványrendszer alapelemeiből néhány speciális Bridge elemmel kiegészítve megépíthetők nagy fesztávú áthidalások, vagy mint a Bazilika esetén, rendkívüli teherbírású tartószerkezetek.
„Az előzetes kalkulációk alapján a 80-90 tonna tömegűre becsült állványzatot a Layher Bridge rendszer képes elviselni. Viszont a rendelkezésre álló szűk ablaknyílások miatt a megfelelő számú főtartót nem egymás mellé, hanem szokatlan módon egymás fölé terveztük. Gyakorlatilag a szerkezet nem egymás mellé, hanem egymásra épített hidakból áll. Ez a megoldás azzal az előnnyel is jár, hogy rendszerméreteken belül maradnak a tengelyek, így a munkaállvány egyszerűen tovább építhető a hídszerkezetről” – fűzte hozzá Tóth Patrik, a Layher Kft. műszaki vezetője.
Mérnök kollégánk, Pruzsinszki Gusztáv elmondása szerint a 26 métert áthidaló főtartók két fő szerkezeti egységből állnak. „Elsőként a templom padlóján Layher FW állványelemekből épült egy úgynevezett szerelőhíd, melyet csörlők segítségével emeltek 34 méter magasra. Itt még géptartás mellett, a levegőben készültek el a letalpaló állványtagok. A letalpalás elkészítése és a kiegészítő emelőállványok elbontása után, az FW szerkezeti elemek köré a levegőben épültek fel a Layher Bridge nagyteherbírású rendszerelemekből álló, fő teherviselő szerkezetek.”
A Bridge és FW rendszer kombinációját eddig még sehol nem alkalmazták
Azért is különleges ez a megoldás, mert még sohasem alkalmazták együttesen az FW és a Bridge rendszert, emellett azok levegőben történő összeszerelése is páratlan. Két dupla Bridge szerkezet hidalja át az ablakokat, a főtartók elkészülte után azok összekötésére szolgáló FW rendszerelemekből álló kereszttartókat építettek. Az FW és Bridge elemek külön-külön is rendkívül nagy teherbírásúak, ez a projekt azonban megmutatta, hogy együtt dolgozásra is képesek, és az Allround elemekkel is jól kombinálhatók. A tartószerkezetre csatlakozik a Layher Allround szerkezetű, körülbelül 30 méter magas munkaállvány. Így biztonságos és kényelmes munkaterületeket alakítottak ki a restauráló szakembereknek.
A szerkezetet két próbaépítés és próbaterhelés során tesztelték az éles bevetés előtt. A próbaépítés során a megépítendő tartószerkezetet a Bazilika mellett, szabadtéren készítették el annak érdekében, hogy élesben a magasban is gördülékenyen és biztonságosan menjen a szerelés. A próbaterhelés is sikeresnek bizonyult, az előzetes mérések igazolták a számításokat, a pontos tervezésnek köszönhetően a szerkezet tökéletesen működött.
Az éles emelésre 2020 novemberben került sor sajtóesemény keretében. Az eljárás során a 6 tonnás FW segédszerkezetet 34 méter magasra emelték a Bazilika kupolaterében, és az állványozó szakemberek rögzítették a párkányra.
Az Allround rendszer rugalmassága a siker kulcsa
A Layher különböző rendszerelemeinek tökéletes kombinálhatósága és az Allround rendszer rugalmassága nagymértékben hozzájárult a projekt sikeres megvalósításához. A hozzávetőlegesen 30 méter magas munkaállvány két munkaszintben épült, melyek a restauráló szakemberek és kivitelezők igényei szerint bármikor könnyen tovább bővíthetők és átalakíthatók.
„Az alumínum Allround állvány rendkívül kis tömege miatt nagyon gyorsan átépíthető, és nem terheli a szerkezetet fölöslegesen ott, ahol nem történik munkavégzés. A teljes acél munkaállvány Robust járólapokkal került kialakításra, amelyek alumínium keretre szerelt, rétegelt lemezből állnak. Ezekkel a megoldásokkal több tíz tonna önsúlyteher megtakarítást lehetett elérni a koncepció finomítása során, ugyanakkor az állvány használhatósága megmaradt” – emelte ki Tóth Patrik.
A tervek szerint miután a kupola belső állványáról elvégezték az I. fázis restaurálási munkáit, a munkaállványt átépítik. „A Bridge és az FW hídrendszer változatlan marad, viszont az Allround munkaállványt több fázisban lejjebb és lejjebb építik, követve a falazat belső kontúrját.”
A Bazilikában a kupola belső állványán kívül, még azt megelőzően épült egy rakodóállvány is a csegelytetőn. (A csegely gömbháromszög alakú boltozati elem, amely négy- vagy sokszög alaprajzú tér fölé épített kupola kör vagy ellipszis alaprajzából szerkezetileg átvezet a sokszögbe. Statikai jelentősége, hogy a kupola súlyát a csegelyek hordják – a szerk.) A csegely esetében 1000 kg/négyzetméter volt az elvárt teherbírás, így egy nehézállványt építettek szintén a flexibilesen alkalmazható Allround állványzattal.
Az állványzat két szintben épült meg, az alsó szint főként az építési anyagok tárolására szolgált, a másik pedig a szakemberek közlekedésére. Az állványzat jelentősége, hogy könnyű hozzáférést biztosít a tamburhoz, valamint segítségével körbejárhatóvá válik a kupola, illetve innen indul a felvonó a kupola tetejére.
A sokrétű Allround a kereszt és a kupolafedél alatti állványzathoz
Mindemellett szintén nagy látványosság az ikonikus kereszt állványzata, amely már szintén elkészült. A kereszt újra aranyozása miatt volt szükség ezt az elemet is körbeállványozni, ugyanis nem lehetett leemelni, a helyszínen fogják ezt az elemet is restaurálni. Mivel a keresztnek nagy szélterhet és egyéb időjárási viszontagságokat kell kibírnia, ezért ide egy stabil, erős állványzat kellett, amit Layher Allround állványzattal biztosítottak. Továbbá érdekesség, hogy nagyon korlátozottan lehetett ide eljuttatni az anyagot, hiszen közel 100 méteres magasságban zajlottak a felújítási munkálatok.
Emellett a kupola tetőterének belső állványa is elkészült ebben a szakaszban, melyről az acélszerkezet korrózióvédelmét és a szükséges elemcseréket végzik. Ezen állványzat esetében is jól átgondolt megoldás kellett, hiszen olyan állványzatot kellett felépíteni, amely befér a külső és a belső kupola közötti szűk helyre, valamint köralakú térformában kellett gondolkodni, amelyhez korlátozottan lehetett hozzáférni a sok, útban lévő tartószerkezet miatt. Továbbá csak meghatározott pontokon tudták letalpalni ezt az állványt, illetve fontos szempont volt, hogy innen indul az az állványzat, amely a tetőszerkezet és a kereszt állványzatát tartja. Szintén az Allround állványzattal oldották meg ezt a komplex feladatot pontos előtervezés után.
A tambur oszlopok állványozása is elkezdődött, amely ismét egy rendkívül látványos és nagy műszaki kihívást jelentő feladat.
Izgatottan várjuk a folytatást! Büszkék vagyunk, hogy részt vehetünk egy Európai szinten is jelentős egyházi épület rekonstrukciójában és világszínvonalú Layher állványmegoldásainkkal tudjuk támogatni azt!
Fotó: Nagy Mihály (magyarepitok.hu)
Forrás: Wikipédia