A Fertőrákos-országhatár szakaszon épülő alagút kialakítása az M85-ös autóút építésének egyik leglátványosabb része. Az építés alatt álló főpályán három műtárgy készül, melyek közül kiemelkedő Magyarország harmadik leghosszabb alagútja, mely a Bécsi-domb alatt halad 780 méter hosszan. Az alagutat a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. megbízásából a Dömper Kft., a Subterra-Raab Kft. és a Pannon-Doprastav Kft. konzorciuma kivitelezi. Az alagútfal belső felületének szigetelését a Dömper Kft. az Europass 90 Kft. közreműködéssel végzi, a szigeteléshez szükséges állványozási feladatokért pedig a Térállvány Kft. felel, Layher megoldások alkalmazásával. Egy nemzetközi szinten már jól bevált, az alagút ívéhez igazodó, gurítható állványkonstrukció épült a moduláris Layher Allround állványrendszer elemeiből. Olyan állványzatra volt szükség a szigetelési munkák elvégzésére, amely mobilis, illeszkedik az alagút íves geometriájához, alatta pedig zavartalan a gépjármű forgalom és akár a legnagyobb méretű teherautók és betonmixerek átjutása is biztosított.

3D állványtervek megrendelői igények alapján

Minden állványozási projekt esetén rendkívül fontos szerepe van a pontos, előzetes állványtervnek. Az épülő alagút állványzatának terveit a rendelkezésre álló 2D tervek alapján készítették el a szakemberek Layher mérnökök közreműködésével.

A tervezési szakaszban a megrendelővel történő folyamatos egyeztetések zajlottak, amelyek segítették a projekt hatékonyságát. Emellett a helyszíni felmérések során tovább tudták pontosítani a terveket, ami szintén javította a folyamat hatékonyságát. 3D formában is elkészültek a végleges állványtervek, amelyek támogatták az állványépítők gyors munkáját.

Már a tervezés során szem előtt tartották a következő fontos szempontokat: mobilitás, átjárhatóság, valamint megfelelő faltávolság.

Egy gurítható állványkonstrukciót sikerült megvalósítani a szigetelési munkák elvégzéséhez, ami egy rugalmas és gazdaságos megoldásnak bizonyult. Egyrészt egy kisebb szerkezet is megfelelőnek bizonyult a munkálatok elvégzéséhez, így nem kellett a teljes alagutat beállványozni, másrészt pedig nincs szükség mindig lebontani, majd újraépíteni az állványzatot az áttelepítéshez, hanem a kerekek segítségével könnyen oda gurítható, ahol szükség van rá.

Gurítható állványkonstrukció a hatékonyság jegyében

A kerekeken gördíthető állványszerkezet kiváltképp praktikus az alagút építéséhez szükséges kivitelezési munkálatok során. A moduláris Layher Allround állványrendszer elemeiből épült, állványrendszer segítségével szinte bármi felépíthető a helyszíni adottságokhoz és a megrendelők, szakemberek igényeihez teljes mértékben igazítva. Ez a gurítható szerkezet nemzetközi viszonylatban már jól bevált, alagutak építéséhez, rekonstrukciójához gyakran alkalmazott konstrukció.  Itthon ez az első jelentősebb beruházás, ahol professzionális gurítható Layher állványkonstrukció épült alagút építési, szigetelési munkáinak támogatására.

Az M85 alagút állványzata 11 méter széles és 6 méter hosszú és közel 8 méter magas térállvány, melynek a mobilitását 12 darab kerék biztosítja és több, mint 5 tonna állványanyag felhasználásával készült. Az alagúton szakaszosan végiggurítva ezt a szerkezetet használják a kivitelezési munkálatok elvégzésére. A tapasztalt, nagy gyakorlattal rendelkező állványozók mindössze 1 nap alatt építették fel az állványzatot, melyet a tervek szerint több hónapig használnak majd.

Íves geometriához illeszkedő szerkezet

Az állvány kialakítása illeszkedik az alagút geometriájához, alatta 5 méter széles és 6 méter magas nyílás található, amelyen keresztül mind a járművek, mind az építési forgalom szabad közlekedése biztosított. A szerkezet oldalain szintén az alagút ívéhez illeszkedő konzolos járószinteket valósítottak meg a szakemberek a munkálatok elvégzéséhez megfelelő faltávolsággal, így akadályozó korlátrudak nélkül, komfortos és biztonságos a munkavégzés. Az állvány szerkezeti váza 1,57 méter széles, innen nyúlnak ki oldalirányban az 1,09 és 1,57 méter széles konzolok.

A harmadik, 6,4 méteren lévő munkaszint fölött egy 0,5 méteres ugrással található az állvány két felét összekötő 5,14 méter + 6,14 méter széles pódium, amelyről az alagút mennyezetével kapcsolatos munkákat végzik és melyet ékfejes rácsostartóval alakították ki, így az összeszerelés rendkívül gyorsan történt. Az állványzat építésénél tartós és nagy teherbírású munkafelület érdekében acél járólapokat alkalmaztak, emellett létrás feljárók biztosítják a gyors és hatékony közlekedést.

Ez a projekt ismét egy jó példa arra, hogy kizárólag Layher rendszerelemek felhasználásával különböző műszaki és szakkivitelezői feladatok rendszeren belül könnyen, gyorsan és hatékonyan megvalósíthatók, kiegészítő szerkezetek költséges és erőforrás igényes alkalmazása nélkül.

Fotó: Nagy Mihály /  Magyar Építők

#Layher #állvány #többlehetséges #Allround #alagút #építés #szigetelés #gurítható #M85alagút

Teljes név(Kötelező)
Hírlevél
Adatvédelmi nyilatkozat(Kötelező)
Ajánlatkérés