1978-ban kezdték el építeni a Magyarország és Csehszlovákia megállapodásával létrejövő közös dunai vízlépcsőrendszert. 1989-ben a magyar kormány a duzzasztómű építésének leállításáról döntött, a szlovák fél azonban pár évvel később megépítette az eredetileg tervezett duzzasztómű szerepét betöltő rendszert Dunacsúnynál. 1995-ben azonban kialakítottak a dunakiliti létesítmény mellett egy fenékküszöböt, így az átívelő híd páratlan látványt nyújt az érdeklődőknek.
Idén sor kerül a Dunakiliti Duzzasztómű korszerűsítésére. A beruházás nyertese a Strabag Építőipari Zrt. és a Hídépítő Zrt. által alkotott MBH-Híd konzorcium, amelynek során a tervezés és a kivitelezés is fontos feladat.
A felújítás keretében sor kerül a duzzasztómű billenőtáblás szegmens elzárásainak korrózióvédelmi festésére (6 duzzasztónyílás és a hajózsilip felső fője) és az üzemi híd acél szerkezeteinek korrózióvédelmére. Emellett a pillérek belsejében megújul a hidraulika rendszer és az irányítástechnika, az üzemi hídon található 2 5/40 tonnás portáldaru, valamint a segédhajózsilip is.
A duzzasztómű acélszerkezetének felújítása és korrózióvédelme több ütemben zajlik. A felvízi tartó egy részét már beállványozták, ezt újítják fel először, majd az itt lévő állványanyagot építik át a további szakaszokon. Az állványozási munkákat a Layher rendszerekkel a Dunamenti Állványtechnika Kft. végzi.
A duzzasztó 3D modelljére tervezték rá az állványzatot
A kivitelező és állványozó szakemberek a Layher mérnökök és statikusok közreműködésével tervezték meg a duzzasztómű állványzatát. A tervek alapjául meglévő 2D-s tervek szolgáltak, emellett helyszíni felmérés alapján a mérnökök elkészítették az objektum 3D-s modelljét, amire illesztve tervezték meg a végleges állványzatot.
„A Dunakiliti Duzzasztómű felvízi tartóján Layher Allround állványrendszerből épült függesztett munkaállványt alkalmaztak 0,73 méter széles, állványszerkezetre erősített acél rácsostartók segítségével. Ezek adják az állvány függesztési pontjait. Az állványzat a tartó felújításához biztosít megfelelő munkaterületet.” emelte ki Pruzsinszki Gusztáv, a Layher Kft. állványtervező építőmérnöke.
Az Allround állványrendszer legfontosabb előnye, hogy rugalmasságának köszönhetően szinte bármilyen építési helyzetben alkalmazható és bármilyen geometria kialakítható segítségével. A függesztett állvány eltér az általában megszokott állványrendszerektől. Főként akkor alkalmazzák, amikor nem megoldható az állványszerkezet földön történő elhelyezése, letalpalása, például a hídszerkezetek, tornyok, némely ipari berendezés felújításánál.
A dunakiliti híd esetén egy háromszintes, 7,5 méter magas, 26 méter hosszú munkaállvány épült. Az állványon való közlekedésre acél járólapot alkalmaztak, és háromsoros oldalvédelmet építettek ki a még nagyobb biztonság miatt. A járólapokra a por elleni védelem érdekében OSB lapokat helyeztek el. Az alsó munkaszintet pedig szélesebbre tervezték, így jobb hozzáférést biztosítva a szakembereknek.
A megfelelő teherelosztás kulcsfontosságú
Függesztett állványok esetében is kiemelten fontos szempont, hogy előre meghatározzák a munkavégzés során a szerkezetre rótt tömeget a pontos teherelosztás és a stabil állványzat kialakítása érdekében. Így az állványtervezés során az egyik lényegi feladat az állványszerkezet visszatámasztási módjának meghatározása és annak pontos megvalósítása. Ez kiváltképp fontos a függesztett állványmegoldások alkalmazásakor.
Pruzsinszki Gusztáv a függesztett állványzat tartóival kapcsolatban hozzátette, hogy a vízszintes erők felvételére az állványszerkezetet az acélszerkezethez cső és menetestalp támaszokkal kellett rögzíteni, ezek a visszatámasztások csak nyomóerő felvételére alkalmasak és nem okoznak maradandó sérüléseket a szerkezeten. Az állvány hasznos terhe 1,50 kN/m2. Az elmozdulások minimalizálásának és a vízszintes terhekkel szembeni merevség biztosításának érdekében az állványzat két oldalán, függőlegesen lefelé merevítő rácsostartókat helyeztek el. Az állványzat alsó síkja szintén rácsostartókkal merevített.
Az építési sorrend kiemelt jelentőségű a projekt során
Függesztett állvány esetében az építési sorrendnek kiemelt szerepe van a biztonságos építés és munkavégzés szempontjából. A duzzasztómű esetén elsőként az érintett rész tetején épült meg a letámasztó állvány, majd erre helyezték fel a rácsos tartókat.
Ezután a pillérről már meg tudták építeni az első keretállást, majd ezt felhasználva lehetett az építéssel tovább haladni. A megfelelő visszatámasztás megteremtése rendkívül fontos volt, hogy építés közben is stabilizálják a szerkezetet a biztonságos építés érdekében. A projekt során hozzávetőlegesen 16 tonna állványanyagot használtak fel a szakemberek, illetve két nap alatt építették fel az állványzatot.
Örömünkre szolgál, hogy ilyen érdekes projektekben is kulcsszerepet játszhatnak állványaink.
Fotó: Nagy Mihály / Magyar Építők
#Layher #állvány #Többlehetséges #függesztettállvány #Allround #dunakiliti #duzzasztómű #felújítás