Fejlesztik a Veszprémi Érsekség várbeli épületeit az Európa Kulturális Fővárosa program keretében. A teljes beruházás a tervek szerint 2025-ben zárul, de 2023-ra megújítják azokat az elemeket, amelyek a kulturális fővárosi programot szolgálják, úgy mint a székesegyházat, a palota egyes fogadótereit, valamint bizonyos turisztikai és közösségi tereket.

A várbeli épületek felújítási munkálatai nemrégiben kezdődtek meg, a kivitelezési munkákat, legfőképp az építőanyag szállítását nagyban segíti és gyorsítja a tízemeletes épületnél is magasabb, országosan is nem mindennapi állványszerkezet, mely a Laterex Építő Zrt. és a Vemév-Szer Kft. megbízásából készült el a Gép-Flotta Kft. és a Bakony-ács Kft. közös munkájaként.

A térállvány kulcsszerepet tölt be az építkezésen, ugyanis biztosítja a vár rekonstrukciójához szükséges építési forgalmat, mindezt úgy, hogy teljes mértékben óvja a környezetet és nem akadályozza a közforgalmat. Az állványmegoldás kialakítása Strausz Péter (Bakony-ács Kft.) és Turi Zoltán (Gép-Flotta Kft.) ötlete nyomán valósult meg, egy olyan állványszerkezet készült el, amely ellátja a teljes személyi és építőanyag forgalmat.

A Layher Allround moduláris állványrendszer segítségével épült egy hozzávetőlegesen 80 tonna súlyú térállvány, amelyhez két Geda Z/ZP 1500-as felvonót rögzítettek a teher és személyi forgalom lebonyolítására. A két Geda felvonó egyenként 1500 kilogramm teherbírású és az építési anyagok felhordására és a személyek feljutásának segítségére szolgálnak.

A terepviszonyok nehezítették az állványtervezést

Nem álltak rendelkezésre műszaki tervek az állványtervek elkészítéséhez, hiszen a várfal oldalát kellett alapul venni, így a végleges állványtervek elkészítésében a Layher mérnökök segítették a kivitelezők munkáját. A tervezés során 3D Lidar szkennerrel föltérképezték a leendő állvány felállítási területét, majd az első alkalommal beszkennelték a területet a koncepcióterv elkészítéséhez, ezután egy második szkenneléssel, tereprendezés után pontosították az előző eredményeket és további inputokat gyűjtöttek a tervezéshez.

„A 3D állványterv és a pontos kiviteli tervek elkészítésekor kihívást okoztak a változatos terepviszonyok, ugyanis nem volt egyenletes az emelkedés mértéke, több szakaszon átlagon felüli meredek lejtéssel kellett számolni.” – fogalmazta meg Tóth Patrik, műszaki vezetőnk.

42 méter magas térállvány épült

A Benedek-hegy oldalán felfelé induló 80 tonna súlyú, 42 méter magas Allround térállvány épült, amely 12.000 köbméternyi állványanyagot foglal magában. A szerkezet nehézállványként funkcionál, ugyanis 1200 kilogramm/négyzetméter teherbírású. (szerk.: nehézállványnak minősül az a szerkezet, ami 200 kilogramm/négyzetméter feletti súlyt képes elbírni)

Két, egyenként 1,5 méter széles közlekedő folyosót építettek ki az állványzat tetején. Az egyik folyosó a személyi, a másik a teherforgalomért felel, az építési anyagokat a felvonóból kigurítva ezeken keresztül viszik a munkaterületre. Mindkettő extrán biztosított, 4 soros oldalvédelemmel ellátott megoldás.

A közlekedési folyosók borítására Layher Lightweight ,vagyis könnyített súlyú acél járólapokat alkalmaztak a szakemberek, melyek vékonyabb falvastagságúak a standard acél járólapnál és a kisebb súllyal rendelkeznek, azonban nagyobb teherbírásúak. A járólapokra csúszásmentes, rétegelt lemez borítás került a folytonos járófelület kialakítása céljából. Így az anyagmozgatást végző hidraulikus kézi raklapemelő berendezéssel is könnyen lehet mozogni ezen a területen és egyszerűen eljuttathatók az építési anyagok a munkaterületre. Emellett a még nagyobb teherbírás biztosítása érdekében az egyik közlekedő folyosóra még egy extra palló terítést is helyeztek a járólap és a rétegelt lemez közé.

Podest lépcsők kerültek beépítésre az állványszerkezetbe, így egy esetleges áramszünet esetén sem áll meg a munka, ugyanis ezek a feljárók amelyek szükség esetén biztosítják a feljutást a kivitelező szakemberek számára.

Fontos a megfelelő alapzat kialakítása

Szabadonálló állványzatok és nehézállványok esetén kiemelt szerepet kap a megfelelő alapozás, azaz fontos, hogy az állvány talpazata megfelelően kialakított teherbíró felületre kerüljön.

A veszprémi állvány esetén azonban a talajvizsgálatok már a tervezési szakaszban kimutatták, hogy a várfal környezetében nem megfelelően teherhordó a talaj, építési és egyéb régmúlt korabeli hordalék található benne, amelyek 3,5 méter laza sittréteget képeznek. Ezért régészeti felügyet mellett 500 milliméteres 3, illetve 4 méter mély lebegőcölöp alapokat készítettek a szakemberek, azaz cölöpalapozást alkalmaztak a térállvány talpazata alá. Emellett az állvány talpazatát is szükség volt meghosszabbítani, amelyre szintén kiváló választásnak bizonyult az Allround állványrendszer a rugalmas alkalmazhatósága miatt.

Három hétnyi alapozási munka után az állványzatot összesen 50 ember építette fel, hozzávetőlegesen 2 hétig tartott az építés. A fúrási és régészeti munkálatok a teljes állványépítésre rendelkezésre álló szerelési idő 70%-át kitöltötték, ugyanakkor a határidőt mindenképpen tartani kellett, így az állványozási munkákba a Belvárosi Építő Kft., az MBT Bau és Állványtechnika Kft., valamint a Hungaro-Állvány Kft. szakemberei is besegítettek.

 

Ekkora magasságban, illetve ilyen terepviszonyok között teher- és személyfelhordásra épült nehézállvány megvalósítása különleges egyediséget ad a projektnek. A résztvevő szakemberek professzionális szaktudásának és problémamegoldó hozzáállásának köszönhetően kiváló munkát sikerült véghez vinni a térállvány megépítésével!

Fotó: Nagy Mihály /  Magyar Építők

#Layher #állvány #többlehetséges #Allround #térállvány #Geda #felvonó #veszprémivár #felújítás

Teljes név(Kötelező)
Hírlevél
Adatvédelmi nyilatkozat(Kötelező)
Ajánlatkérés